495 Var, o Jesus, med mig / Kanssain ole, Jeesus




1. Kanssain ole, Jeesus,
päivä tämäkin,
auta askeleissas
että kulkisin.
Päivä kuluessaan
monet puuhat tuo,
rinnallani seiso,
apuasi suo!

2. Pyhitä, oi Jeesus,
luonne, mieleni,
halujani hoida,
hoida kieleni.
Sydän jos saa haavan,
jälleen paranna,
estä, etten muitta
täällä haavoita.

3. Anna edes hiukan
sua mun heljastaa,
että silmilläsi
katson maailmaa.
Mieli nöyrä, hellä
luo sä minuhun,
suo mun jokaisessa
nähdä kuva sun.

4. Työt ja ilot, huolet
kädestäs jos saan,
tyynnä tietäin kuljen,
sinuun katson vaan.
Illan tullen riennän
helmaas, Herrani.
Olet mailmassa
syvin riemuni.


1. Var, o Jesus, med mej
även denna dag,
lär mej, Herre, vandra
efter ditt behag!
Varje dag som randas
oro med sej bär,
stå du vid min sida,
hjälp mej alltid här!

2. Helga du, o Jesus,

sinnen och begär!
Helga mina läppar,
goda ord mej lär!
Om mitt hjärta såras,
hela du dess sår,
hindra mej att skada
någon där jag går!

3. Ge mej av ditt sinne

så att jag mej lär
att med dina ögon
se på allting här!
Gör min ande ödmjuk,
lyhörd mer och mer,
så i varje mänska
jag din avbild ser!

4. När min fröjd och möda

ur din hand jag får,
lycklig, lugn och stilla
fram min väg jag går.
Och när kvällen skymmer
kommer jag till dej,
du som är den största
glädjen här för mej!

Text: Selma Hongell
Musik: Finsk folkmelodi

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

500 Nå soli bak om blåe fjell

418 Framåt, framåt går ett tåg