492 O du min tröst och salighet / Oi Jeesus, lohdutukseni



 1. O du min tröst och salighet, 
den högsta fröjd mitt hjärta vet, 
min Jesus, dig av hjärtans grund 
jag tackar denna morgonstund, 
att du av nåd den natt som var 
för allting ont mig skyddat har. 

2. Allt vad jag äger lämnar jag 
uti din goda vård i dag. 
Åt dig jag giver kropp och själ, 
de kära du mig skänkt jämväl. 
Min egendom, mitt hus och hem, 
o Herre Jesus, skydda dem. 

3. Till dina änglar, Herre, säg 
att de mig följer på min väg, 
att de bevarar mig från fall, 
från ond, bråd död och ofärd all. 
Och när jag slutat livets stig, 
låt dem mig leda hem till dig.

4. Låt varje stund för mig stå klart 
att levnadstiden flyr så snart, 
att alltid jag mot döden går 
och evigheten förestår. 
Dock vet jag att du sörjer för 
att intet ont mig skada gör. 

5. Då mina krafter tynar av 
och trött jag närmar mig min grav, 
giv att jag då i stadig tro 
mitt huvud lägga får till ro 
och att den frid jag vann i dig 
i dödens stund än tröstar mig. 

6. O Fader, hör min bön i dag. 
I Jesu namn dig nalkas jag, 
och därför vet jag att du ger 
ditt barn långt mer än vad det ber. 
Så tackar jag dig Herre kär, 
att om ditt barn du omsorg bär. 

1. Oi Jeesus, lohdutukseni 

ja autuus, riemu sieluni, 
sinulle kiitokseni soi, 
kun uuden aamun koitti koi. 
Yön yli jälleen suojelit, 
vahingot, vaarat karkotit. 

2. Mä kaiken, Jeesus armias, 
taas suljen armohuomahas, 
niin ruumiini kuin sieluni 
ja kotini ja perheeni, 
myös lähimmäiset, ystävät 
ja päivän työt ja tehtävät. 

3. Taas anna enkeleittesi 
turvana olla tielläni. 
Suo minun olla valmiina, 
jos tänään kohtaa kuolema, 
niin etten syntiin nukkuisi, 
en kadotukseen hukkuisi.

4. Mua, Jeesus, auta valvomaan 
ja tätä aina muistamaan: 
on lyhyt ihmiselämä 
ja iäisyys on edessä. 
Jo askel riittää siirtämään 
tulevaan, toiseen elämään. 

5. Kun voimat riutuu, vähenee, 
elämän ehtoo lähenee, 
suo, että silloin uskossa 
pois nukun tunnon rauhassa. 
Sen rauhan kuolemallasi 
valmistit itse, Herrani. 

6. Oi Isä, näitä rukoilen 
ja turvaan nimeen Jeesuksen. 
Korvasi kuulkoot huutoni 
ja heikot huokaukseni. 
Se sieluni on toivomus 
ja sydämeni uskallus.

Text: Isak Ervast, finsk övers. Elias Lönnroth (VK 538, FSP 505)
Musik: Armas Maasalo

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

500 Nå soli bak om blåe fjell

418 Framåt, framåt går ett tåg