485 Jeg løfter opp til Gud min sang

 

1. Jeg løfter opp til Gud min sang 
ennu en gang 
fra disse jordens daler. 
Vår Herre Krist han henter meg 
snart hjem til seg 
i himlens høye saler. 
Som lynet far, 
han kommer snar, 
da skal hans pris 
på annet vis 
de Guds basuner tale.

2. Når min forløsning stunder til, 
jeg gledes vil 
og løfter opp mitt hode. 
Da løses jeg, da går jeg inn 
til vennen min, 
Gud være evig lovet! 
Da reises av 
den mørke grav 
det som var sådd med sukk og gråt, 
da er den søvn utsovet! 

3. Når fikentreet skyter blad, 
jeg er så glad, 
da vet jeg det blir sommer. 
Når himmerikets blomster gror, 
for visst jeg tror 
Guds rike snarlig kommer! 
Hans brud jeg er, 
hans ring jeg bær, 
har lampen tent og hjertet vendt 
til ham, alle verdens dommer. 

4. En himmel ny så vel som jord, 
det er hans ord, 
da skapes til hans ære. 
Se, Herrens bolig blant oss er, 
han er oss nær, 
og vi hans folk skal være. 
La verden så 
til grunne gå, 
Guds ord består 
om alt forgår, 
den bro skal bruden bære!  

5. Gud skal da tørre av mitt kinn 
hver tåre min. 
Der ingen død skal være, 
ei heller sorg, ei heller skrik, 
ei pine slik, 
som her Guds barn må bære. 
Det første fort 
er veket bort, 
og gleden ny 
i himlens by 
– eia, hvor godt å være! 

6. Da synger jeg for tronen glad 
et bedre kvad 
og løfter palmegrene, 
med hvite kleder som er todd 
i Lammets blod 
for Herrens øyne rene. 
Halleluja! 
Hva glede da! 
Hva liflig klang! 
Og all min sang 
er Herren, Herren ene! 

Text: Magnus Brostrup Landstad (NoS 11)
Musik: Norsk folkmelodi

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

500 Nå soli bak om blåe fjell

505 No livnar det i lundar