462 Oi Kaanaanmaa / I himlen Jesus mig berett

 

1. Kun kodin kauniin taivaisen 
sain tähden Jeesuksen, 
en viihdy maailmassa en, 
vaan jäävät riemut sen. 
Oi Kaanaanmaa, oi kaunis maa, 
se maa jossa Jeesus on! 
Sinne Jumalan lapset pääsevät 
iäisesti olemaan.
Kiittäkää Herraa, kiittäkää Herraa, 
kiittäkää, kiittäkää, kiittäkää Herraa! 
Sinne Jumalan lapset pääsevät 
iäisesti olemaan. 

2. Kun synti, liha, maailma 
tien saavat ahtaaksi, 
ne voitan Herran armossa 
ja pääsen vapaaksi. 
Oi Kaanaanmaa, oi kaunis maa...  

3. Kirkkaammin päivää loistavaa 
Karitsa valaisee, 
ja voiton kruunu ihana 
päässäni säteilee. 
Oi Kaanaanmaa, oi kaunis maa...   

4. Itsesi Jeesus kirkasta, 
niin oikein laulaa saan, 
vapauta kieli kankea 
kiitokseen oikeaan.  
Oi Kaanaanmaa, oi kaunis maa...  

1. I himlen Jesus mej berett
ett hemvist underbar;
jag därför mer ej trivs i det
som förr min glädje var.
O Kanaans land, du sköna land,
där Herren Jesus bor,
dit Gud vill föra sina barn 
till evig fröjd så stor!
Lovsjung nu Herren,
lovsjung nu Herren,
prisa och tacka och lovsjung nu Herren,
att han vill föra sina barn 
till evig fröjd så stor!

2. När satan, världen och mitt kött
mej blir till frestelse,
vill Jesus som för mej har dött
sin frälsningskraft mej ge.
O Kanaans land...

3. Långt klarare än solen här,
där strålar Herren Gud,
när han med livets krona klär
vår Jesu frälsta brud.
O Kanaans land...

4. O Jesus, gör min ande vis
och lär mej sjunga här
med frigjord tunga dej till pris
för allt du gör och är!
O Kanaans land...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

500 Nå soli bak om blåe fjell

418 Framåt, framåt går ett tåg