434 Gud i mina unga dagar

 


1. Gud, i mina unga dagar 
lär mig alltid tjäna dig, 
göra det som dig behagar, 
troget vandra på din stig. 
Lär mig bygga all min ro 
på din nåd och Kristi tro, 
så att vad mig än må hända 
intet mig från dig kan vända. 

2. Av allt hjärta, Gud, jag beder: 
Lär mig främst att älska dig. 
Giv mig nåd att jag bereder 
fröjd åt dem som älskar mig, 
att mitt hem och fosterland 
jag med vilja, håg och hand 
troget och med fröjd kan tjäna. 
Fader, mig din nåd förläna. 

3. Som den unga björk i skogen 
växer frisk i sommarregn, 
låt mig växa stark och trogen 
i ditt goda fadershägn. 
Och när stormar skakar mig, 
låt mig fäste ha i dig och mig 
hålla vid det ena: 
att dig älska, frukta, tjäna. 

4. Intet finns så ljuvt i världen 
som du är, o Herre kär. 
Skulle jag väl älska flärden, 
då av dig jag älskad är? 
Re´n i livets morgonstund 
tog du mig i ditt förbund. 
Skulle jag dig övergiva 
som mitt allt har velat bliva? 

5. Låt mig aldrig, Gud, dig glömma 
och i världen vilse gå. '
Giv att jag ditt ord må gömma 
och din vilja göra må. 
Låt ej världens hot och hån 
driva mig ifrån din Son 
och min barndomstro förstöra. 
Gud, du vill mig alltid höra.


Text: Zacharias Topelius (FsP 495)
Musik: Johann Schop

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

500 Nå soli bak om blåe fjell

418 Framåt, framåt går ett tåg